چطوری منافذ باز صورت خود را کوچیک کنیم ؟

حسین بهین فراز
27 فروردین 1402 | 04:57
تصویر چطوری منافذ باز صورت خود را کوچیک کنیم ؟

چطوری منافذ باز صورت خود را کوچیک کنیم ؟

منافذ زیادی روی پوست صورت وجود دارد که به تنفس آن کمک می‌کند. هنگامی که این منافذ بزرگ می‌شوند، با چشم غیر مسلح قابل مشاهده هستند. این منافذ بزرگ روی پوست معمولاً در پوست‌های چرب و مختلط دیده می‌شوند، زیرا این نوع پوست‌ها مقادیر بیشتری از چربی طبیعی (سبوم) تولید می‌کنند.

راه حل‌های زیادی برای کوچک شدن منافذ و داشتن پوستی زیبا وجود دارد، که به مهم‌ترین فاکتورها در زیر می‌پردازیم.

1. صورت خود را تمیز نگه دارید.

هنگامی که منافذ با خاک و روغن مسدود می‌شوند، می‌توانند بزرگتر و قابل توجه‌تر به نظر برسند. بنابراین، تمیز نگه داشتن صورت برای به حداقل رساندن میزان آلودگی و چربی روی سطح پوست بسیار مهم است. صورت خود را یک بار صبح و یک بار شب بشویید. شستن بیش از این می تواند پوست شما را خشک کرده و باعث تحریک آن شود و منافذ شما را بزرگتر نشان دهد. صورت خود را با یک پاک کننده ملایم (بدون سولفات) بشویید و به جای آب گرم از آب خنک استفاده کنید. صورت خود را به آرامی با یک حوله تمیز و نرم خشک کنید (نمالید).

 

2. لایه برداری به از بین بردن سلول های مرده پوست کمک می کند.

باید چند بار در هفته با استفاده از یک اسکراب لایه بردار ملایم با ذرات ریز لایه برداری کنید. اسکراب هایی با ذرات لایه بردار بزرگتر می توانند ساینده باشند و باعث پارگی های کوچک و خراش روی پوست شوند. همچنین می توانید از لایه بردارهای شیمیایی مانند آلفا یا بتا هیدروکسی اسید استفاده کنید که سلول های مرده پوست را حل می کند. لایه‌بردارهای شیمیایی در واقع ملایم‌تر و مؤثرتر هستند، به‌ویژه   BHA


3. از مرطوب کننده های غیر کومدوژنیک استفاده کنید.

مرطوب کننده برای سلامت پوست مهم است. همچنین از خشک شدن پوست جلوگیری می کند که می تواند منافذ را بزرگتر نشان دهد. هنگام خرید یک مرطوب کننده، به دنبال یک مرطوب کننده با برچسب "غیر کومدوژنیک" باشید زیرا این بدان معنی است که منافذ شما را مسدود نمی کند.

  • اگر پوست حساس دارید، باید از مرطوب کننده های حاوی رنگ یا عطر دوری کنید، زیرا ممکن است تحریک کننده باشد.
  • اگر پوست چرب دارید، به دنبال مرطوب کننده ای باشید که تولید چربی را کنترل می کند.

 

4. از بخار درمانی استفاده کنید.

درمان با بخار برای به حداقل رساندن ظاهر منافذ عالی است. این به این دلیل است که بخار داغ منافذ را باز می کند و اجازه می دهد هر گونه کثیفی یا روغنی که آنها را مسدود کرده است تخلیه شود. برای تهیه بخار آب، مقداری آب را بجوشانید و آن را در یک کاسه مقاوم در برابر حرارت بریزید. اگر پوست مستعد آکنه دارید، چند قطره روغن درخت چای اضافه کنید.
صورت خود را روی کاسه پایین بیاورید و یک حوله را روی سر خود قرار دهید. حدود ده دقیقه اجازه دهید بخار به سمت صورت شما برود.
وقتی کارتان تمام شد، صورت خود را بشویید و سپس با آب سرد بزنید. بخار روغن یا کثیفی را از بین نمی برد، بنابراین ابتدا آن را بشویید. سپس صورت خود را با آب سرد شستشو دهید تا به بسته شدن منافذ کمک کند.


5. از ماسک های خاک رس استفاده کنید.

ماسک های خاک رس می توانند با از بین بردن هرگونه آلودگی، چربی و سلول های مرده پوست، ظاهر منافذ را به حداقل برسانند. خاک رس همچنین التهاب را کاهش می دهد و می تواند باکتری ها را از بین ببرد. ماسک های خاک رس انواع مختلفی دارند یکی را انتخاب کنید که مناسب نوع پوستتان باشد.
ماسک های خاک رس را می توان از خاک رس بنتونیت، خاک رس فولر، خاک رس کائولین و غیره تهیه کرد. هر کدام خواص جذبی و مواد معدنی متفاوتی دارند، بنابراین یکی را انتخاب کنید که برای شما مناسب است. ممکن است برای تعیین تناسب مناسب با یک متخصص زیبایی صحبت کنید.
صورت خود را کاملا تمیز کنید، سپس ماسک را بمالید و بگذارید حدود 10 تا 15 دقیقه بماند تا خاک رس چسبناک شود. صورت شما باید زیر ماسک سفت شود.
اجازه ندهید خاک رس سفت شود زیرا ممکن است پوست شما را بیش از حد خشک کند. خاک رس را با آب گرم بشویید، سپس صورت خود را خشک کنید. این کار را یک بار در هفته تکرار کنید.


6. هر روز از ضد آفتاب استفاده کنید.

بسیاری از مردم این را نمی دانند، اما نور ماوراء بنفش خورشید به کلاژنی که از پوست حمایت می کند آسیب می رساند. بدون این کلاژن منافذ می توانند کشیده شوند و بزرگتر به نظر برسند.
شما می توانید با استفاده از ضد آفتاب هر روز و استفاده مجدد از آن حداقل هر دو ساعت از این اتفاق جلوگیری کنید. شما می توانید روزانه بسیاری از مرطوب کننده های صورت که حاوی SPF هستند، خریداری کنید.
هنگامی که زمان زیادی را در خارج از منزل می گذرانید، باید از کلاه و عینک آفتابی نیز استفاده کنید تا از اشعه های مضر نور خورشید محافظت بیشتری داشته باشید. اگر پوست حساس یا مستعد آکنه دارید، حتما یک ضدآفتاب غیر کومدون زا انتخاب کنید . 

 

7. جوش های سرسیاه و جوش ها را فشار ندهید.

تلاش برای از بین بردن جوش های سر سیاه یا فشار دادن ایده بدی است.اگر این کار را اشتباه انجام دهید، می توانید به منافذ آسیب وارد کنید و باعث بزرگتر نشان دادن آنها شوید.
برداشتن جوش سر سیاه همچنین می‌تواند باکتری‌ها را از انگشتان و ناخن‌های شما منتقل کند و باعث شود که جوش سرسیاه شما به یک جوش بد تبدیل شود.
اگر باید جوش‌های سرسیاه را از بین ببرید، باید این کار را با یک کومدون استریل‌کننده انجام دهید.
از یک تونر با کیفیت استفاده کنید. تونرها واقعاً از تمیز بودن منافذ شما قبل از بسته شدن آنها اطمینان می دهند. استفاده روزانه از تونر به اندازه منافذ شما نیز کمک می کند.

 

8. مراقب خودت باش.

به سلامتی خود توجه کنید. نقش مهمی در کیفیت پوست شما دارد. مقدار زیادی آب بنوشید، یک رژیم غذایی متعادل داشته باشید و به طور منظم ورزش کنید تا به بدنتان کمک کنید سموم را دفع کند و پوستی سالم و شفاف داشته باشید.
برخی افراد می گویند که نوشیدن آب بیشتر به پوست درخشندگی می دهد یا آکنه را کاهش می دهد. در هر صورت، نمی تواند صدمه ببیند. 

 

9. از یخ استفاده کنید.

مالیدن یک تکه یخ روی منافذ به مدت 10 تا 15 ثانیه می تواند به سفت شدن پوست و بسته شدن منافذ کمک کند و آنها را کوچکتر نشان دهد. این کار را فقط باید روی پوست تمیز و تازه شسته شده انجام دهید.


10. محصولات حاوی رتینوئید.

رتینوئیدها مشتقاتی از ویتامین A هستند که در بسیاری از محصولات ضد پیری و آکنه استفاده می شود. رتینوئیدها گردش سلولی را افزایش می دهند، که به باز شدن منافذ کمک می کند و ممکن است آنها را کمتر به چشم بیاورد. رتینول، یک رتینوئید نسبتا ملایم، در بسیاری از محصولات ضد پیری است.


می‌توانید برای مشاهده محصولات اورجینال حاوی رتینول بر روی لینک کلیک کنید.

 

11. لیزر درمانی انجام دهید.

لیزر درمانی راه حل دائمی تری برای منافذ بزرگ ارائه می‌دهد. لیزرهای غیر سایشی مانند Medlite، Genesis و Fraxel تولید کلاژن را افزایش می‌دهند که منافذ را سفت می‌کند و باعث کوچکتر به نظر رسیدن آنها می‌شود.